0. Allmänt

VIVIRA Hälsa & Livsstil (Vivira), med organisationsnummer 740227-8944, följer den svenska konsumentköplagen och distanshandelslagen.

För att handla på Viviras webbutik måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera order från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagersaldo, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning. Samtliga priser är inklusive moms.

1. Leveranstid

Leveranstiden är vanligtvis 3-5 arbetsdagar från beställningsdagen om inte annat anges under respektive produkts informationstext.
Leveranstiden gäller för produkter vi har i lager. Produkter som måste beställas tar ytterligare någon eller några dagar att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först bör du göra två separata beställningar.
Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet.

2. Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

3. Högsta orderbelopp och kreditgräns

Vid fakturering och delbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförs. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.

4. Betalningsalternativ

Vivira erbjuder för närvarande två betalningsmetoder.

Du kan betala via bankgiro direkt till vårt konto. Betalningen görs då via banköverföring från din bank till oss, kom ihåg att ange ordernummer/referens i samband med betalning. Du kan också betala via swish. När betalningen kommit in förbereds ordern och görs klar att levereras. 

5. Frakt

cardboard-314506_1280Kostnad för frakt tillkommer med 35 kr, oavsett antal varor i ordern eller om den delas upp i flera försändelser av Vivira Hälsa & Livsstil. Handlar du för över 1.000 kr vid ett tillfälle får du fri frakt på ordern. Dina varor skickas hem till dig eller till ett utlämningsställe nära dig. Vi använder oss av olika fraktpartners. Glöm ej att uppge ditt mobilnummer för att kunna ta emot SMS-avisering.

6. Transport

Om varan skadas eller kommer bort under transporten är Vivira betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundservice inom 14 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske med inbetalningskort inom 10 dagar från fakturadatum.

7. Ångerrätt

Som kund hos Vivira har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice via senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice per telefon eller via mail info@vivira.se innan du returnerar varan. Meddelandet skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer 3) namn på de produkter du vill returnera 4) Orsak till retur. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

Återbetalning sker snarast när vi mottagit och godkänt returnerad produkt. Ange alltid bankens namn, clearing nummer och kontonummer vid återbetalning. Om betalning gjorts via PayPal (kort betalning) så krediterar vi pengarna direkt tillbaks till ert konto och inga bankuppgifter behövs.

Returer skickas till:
Vivira Hälsa & livsstil
Birkarlagatan 12
982 36 Gällivare

8. Outlöst försändelse

För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Vivira debiteras en avgift om f.n. 310 kr inklusive moms för att täcka våra omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

9. Fel i vara

9.1 Fel vid leverans
Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en frankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara.

9.2 Fel under garantitiden
Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under den garantiperiod som gäller för din produkt, från leverans.

9.3 Reklamation
Meddelande om fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

10. Personuppgiftsbehandling

Vivira kommer inte att dela med sig av dina personuppgifter eller adress och e-postuppgifter till något annat företag. Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort t ex i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden.
Du som konsument har rätt att begära:
– Utdrag av registrerade uppgifter
– Att registrerade uppgifter ändras
– Att registrerade uppgifter raderas
Kontakta oss om ni är i behov av något av detta.

11. Tvist

Vid eventuell tvist kommer Vivira att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.